ללמוד מפורטלנד ותזכורת על התערוכה של "מרחב"

אתמול היתה פתיחת התערוכה של מרחב. היה מוצלח מאוד. באו הרבה אנשים, גמרו את כל הגבינות, שתו יין טוב של צרעה, מצנע דיבר יפה ולא הסתיר שחלק מהפרוייקטים המוצגים בתערוכה נעשו נגד המדיניות שלו כראש העיר חיפה. נציב הדורות הבאים הוא איש נחמד עם משקפיים עגולים שדחק בנו להכניס קצת רכות לנוף הישראלי. אני ממליץ בחום לבוא. אם לא הגעתם לפתיחה אני ממליץ לכם להגיע להצגת עבודות של סטודנטים מאוניברסיטת תל-אביב ביום ראשון, סטודנטים מהטכניון ביום רביעי, או לדיון פתוח על מרחב, האמנה שלנו, והעבודות בתערוכה שיהיה ביום שני בהנחייתי. פרטים בהזמנה.

בינתיים אני ממשיך בלקחים מהסיור בצפון מערב אמריקה והפעם לפורטלנד.

פורטלנד – החייאת מרכז העיר על ידי תחבורה ציבורית ושיקום עירוני

יש לפורטלנד ייחוד מסוים בין הערים האמריקאיות הגדולות. בניגוד לרוב הערים שנבנו על בסיס גריד (רשת ישרת זוית של רחובות) מלבני וגדול למדי, נבנתה פורטלנד (כמו ברצלונה) על גריד ריבועי. בדרך כלל ערים בנויות על גריד מלבני משום שהגישה למגרשים היא מהרחוב, החזית הפעילה (מסחרית וחברתית) היא חזית הרחוב, ועומק הבתים בעבר היה מוגבל למקסימום של בערך 14 מטר כדי לאפשר לכל החדרים אוורור ואור. עומק נוסף של המגרשים איננו ניתן לניצול בקלות על ידי בינוי נוסף (למרות שבתנאים של צפיפות גבוהה, נבנו בניינים עם חדרים ללא אוורור ואור טבעי, ונבנו גם בנינים ללא גישה ישירה לרחוב). העומק המסימלי היעיל של מגרש, נע על כן בין 25 ל- 30 מטר, ואם מדביקים שני מגרשים כאלה גב אל גב מקבלים רוחב בלוק של 60 מטר. אם נוסיף לזה עוד רוחב רחובות של 10 מטר בערך, נקבל בלוקים שרוחבם 70 מטר מציר רחוב לציר רחוב. עכשיו, כיון שיש תמיד גם צורך ברחובות שמחברים בכיוון הנגדי לכיוון הבלוקים,  נהוג היה יחס אורך לרוחב של בלוקים שנע בין 1:2, ל – 1:6, כלמור בלוקים של 70/140, עד 70/420, כאשר המידות היותר מקובלות הן 1:3 או 1:4. החשיבות של גודל הבלוק לחיים בעיר היא, שהמיקום האידיאלי למסחר, הוא כמובן הפינות, משום ששם יש סיכוי לסוחר לתפוס קהל שנע בשני רחובות ולא רק ברחוב אחד. על כן, ככל שהמרחקים בין הפינות קטנים יותר, יש יותר סיכוי למסחר ליצור חזית רציפה לאורך הרחוב (ולמלא את המרחק שבין הפינות), המבנה העירוני נותן יותר אפשרויות לתושבים לפעילות כלכלית ומפגש, והעיר "חיה" יותר.

בגלל מקרה מוצלח, פורטלנד, שהיתה אחת הערים הראשונות שהתפתחו במערב בהיותה הקצה של "שביל אורגון" שגילו לואיס וקלארק, קציני הצבא האמריקאי שנשלחו למסע של מיפוי וגילו של מערב היבשת בתחילת המאה ה – 19, ואשר שימש כנתיב ההגירה היבשתי למערב, תוכננה עם גריד מרובע, שבהכרח כדי להיות יעיל ולא לבזבז שטחים גדולים במרכז הבלוקים, הוא קטן מאוד כ – 65 מ' מציר רחוב לציר רחוב. התוצאה היא קנה מידה קטן ואנושי של המרכז שלה, והפרוייקטים החדשים, אפילו הם תופסים את מלא הבלוק, אינם יכולים להיות גדולים מדי. יש בה גם את חנות הספרים העצמאית הגדולה ביותר בעולם Powell's התופסת אכן בלוק עירוני שלם כזה.

 

הגריד העירוני של מרכז פורטלנד הציור מראה מייל מרובע (1600מ' על 1600 מ' ולקוח מספרו של אלן ג'ייקובס Great Streets

במערב מרכז העיר ניתן לראות את הרצועה הרחבה של אחת משתי האוטוסטרדות החוצות את פורטלנד מצפון לדרום. למרבה המזל האוטוסטרדה השניה עוברת מצדו השני של הנהר, כך שנותרה למרכז העיר חזית נהר שניתן לגשת אליה יחסית בקלות, ומצד שני האוטוסטרדה עוברת קרוב למדי למקום ששם מתחילות הגבעות, וממילא הגריד נשבר. העברת האוטוסטרדה מתחת למפלס הרחובות, איפשרה גם להמשיך את רוב החיבורים של הגריד מזרחה.

חיזוק המרכז על ידי תחבורה ציבורית

 

נתיב האוטובוסים בפורטלנד

כבר בשנות ה – 70 התחילה פורטלנד לחזק את המרכז שלה על ידי הישענות על תחבורה ציבורית ושיפור איכות המרחב הציבורי. זה התחיל בכך שלקחו שני רחובות מקבילים במרכז, והפכו אותם לרחובות לאוטובוסים בעיקר (למעט שני בלוקים ממש במרכז מכוניות פרטיות יכולות דווקא להכנס), הוצרו המיסעות, המדרכות הורחבו, האוטובוסים אינם עוקפים זה את זה, וכל האוטובוסים שמגיעים למרכז העיר עוברים ברחובות הללו. הרחובות נמצאים גם בסמיכות לככר הראשית של העיר – ככר החלוצים (Pioneers Square).

בשנות השמונים, רצו השלטונות לבנות אוטוסטרדה נוספת שתחצה את פורטלנד בכיוון צפון דרום. אוטוסטרדה זו היתה אמורה לעבור מערבה למרכז העיר. כנגד הכוונה הזו התארגנה תנועה שנקראה: "אלף ידידי אורגון" שטענה שעוד אוטוסטרדה תביא לפיתוח פרברי מואץ, תמשוך את הפיתוח ממרכז העיר, ותגרום לבעיות של זיהום אויר. באמצעות מודל משולב (אחד הראשונים מסוגו) של תחבורה, שימושי קרקע וזיהום אויר, הם הראו שעדיף לפורטלנד לבנות רכבת קלה שתחבר את הפרברים ממזרח וממערב עם מרכז העיר, מאשר להשקיע באוטוסטרדה נוספת. כך באה לעולם מקס (MAX) הרכבת הקלה של פורטלנד, העוברת במרכז העיר, על קרקעית, וחוצה בניצב את נתיבי האוטובוסים ועוברת משני צידי ככר החלוצים. בכל מרכז העיר ניתן לנסוע בתחבורה הציבורית ללא תשלום, כך שאנשים יכולים לעלות בכל מקום ולרדת בכל מקום מבלי לעשות חשבון.

נוסף על כך, נעשתה השקעה משמעותית בשיפור איכות הרחובות להולכי רגל, וממשיכה ההשקעה בשיקום אזורי תעשייה ישנים ליד הנהר, לאזורי מגורים משולבים עם מסחר גלריות, בתי קפה וכו'.

השיעור של פורטלנד

מקס בככר החלוצים – יום שבת בבוקר ויש מעט אנשים ברחוב

מהו השיעור של פורטלנד: אפשר לבסס תחבורה ציבורית בעיר גדולה על אוטובוסים. רק צריך לדעת לעשות את זה. לא מספיק לייצר את הנתיבים הבלעדיים לאוטובוסים, אלא צריך לשפר באופן משמעותי את מרחב הולכי הרגל כדי שהרחובות יהיו נעימים למרות הנוכחות של האוטובוסים.

אין צורך להשקיע בהכרח ברכבת תחתית. ניתן לבסס את מרכז העיר על תחבורה ציבורית על קרקעית בלבד, אחד הדברים המעניינים במרכז העיר של פורטלנד הוא העדרן של מכוניות. היו קצת, אבל לא היתה כל בעיה למצוא מקום חניה ברחוב (עם מדחן כמובן). פשוט אין סיבה לאנשי פורטלנד להגיע למרכז העיר עם מכוניתם.

היום מפתחת פורטלנד את כל האזור שמדרום למרכז, שהיה אזור תעשייה קלה ושירותי נמל. כדי למנף את האזור הזה בנתה העיר את הקרונית החשמלית (טראם קל יותר מהרכבת הקלה שנבנה בצ'כיה במחיר זול הרבה יותר). המחבר את המרכז עם האזור שמדרום. לאורך כל הנתיב של הטראם מורגשת היום תנופת פיתוח אדירה. רוב הפיתוח הוא למגורים, וכולו  מתבסס בראש ובראשונה על איכות המרחב הציבורי. העיר היא פשוט מקום נעים לגור, לעבוד, לקנות ולשהות בו.

 

פנורמה של ככר החלוצים. גם פורטלנד לא חסינה מפני ארכיטקטורה סתמית חנות הכל-בו של נורדסטרום איננה תורמת מאומה לככר

בהמשך תמונות מאזור הפיתוח בדרום הדאונטאון:

 

זה האזור ממש ליד הנהר שעדיין לא התחיל בו הפיתוח

זה האזור שעכשיו בבניה. ברחוב שמימין ייסע הטראם, והשטח במרכז יהיה פארק שישמש גם להשבת מי הנגר למי התהום

בהמשך הרחוב צפונה ככר וסביבה הפיתוח החדש

 

המזרקה בככר מאפשרת לילדים לגשת ולשחק במים. המים נסוגים, ואז יוצאים שוב במפל

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • גיא  On 22 במאי 2005 at 15:04

    מבטיח לקרוא ולהתעמק בהמשך. מקווה גם להגיע היום או מחר לתערוכה.

    הרבה תודה!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: