ששה דברים שאנחנו צריכים לעשות במטרופולין תל-אביב

הדברים נאמרו בכנס על התחבורה הציבורית במטרופולין תל-אביב שהתקיים ב – 8.9.2005 בכנס הייתה הרצאה של חיימי לרנר על נסיונו בקוריטיבה ובעולם, הוצגו תוכניות הרכבת הפרברית, הרכבת הקלה והארגון מחדש של מערכת האוטובוסים, וניתנו שתי תגובות: של ד"ר קרל מרטנס מתחבורה היום ומחר, ושלי.

  1. להקים רשות מטרופולינית לתחבורה שיהיו באחריותה כל מערכות התחבורה הציבורית, הדרכים הראשיות ומערכת הבקרה. זאת כדי להכין תכנית אחת משולבת למערכת התחבורה כולה, כדי שתהיה אינטגרטיבית ותפעל מבחינת המשתמש כמערכת אחת למרות שיכולים להיות בה מפעילים פרטיים שונים. ישנה הסכמה רחבה היום בעולם, שמערכת תחבורה מטרופולינית משולבת היא הכרחית לקיום תחבורה ציבורית תחרותית במטרופולין היום, בדרך כלל זה אומר שישנה גם רשות מטרופולינית שמנהלת אותה.
  2. לאחד את מחוז תל-אביב ומחוז המרכז של משרד הפנים מבחינה תכנונית כדי להקטין את התחרות בין המחוזות, לחזק את כוחן של הערים מול הפרברים, להקטין למינימום את הקונפליקטים בין המחוזות, ולתאם את התכניות המחוזיות לתכנית אחת. התכניות הקיימות סותרות זו את זו במטרותיהן, והמחוזות השונים נוקטים כל אחד במדיניות שונה. איחוד זה הוא גם חשוב כדי ליצור מדיניות תכנונית התומכת בפיתוח מוטה תחבורה ציבורית.
  3. להקים מערכת של שיתוף בהכנסות מארנונה והיטלי פיתוח מאזורי תעסוקה ומסחר. זאת כדי לצמצם את התחרות בין רשויות שונות על פיתוח שאיננו למגורים, ולאפשר למקד את מרכזי התעסוקה והמסחר במרכזי הערים הותיקות, ובאזורים הסמוכים לתחנות מערכת הסעת ההמונים.
  4. לאמץ וליישם את התיקון לתקן החניה שפותח על ידי משרד התחבורה ומשרד הפנים, והמציע תקן חניה מקסימלי לאזורים הסמוכים לתחנות הסעת ההמונים. אפשר לעשות זאת היום, מבלי לדאוג לתקופת הביניים עד שתוקם מערכת הרכבת הקלה. לבסס את הנגישות על רכבת ישראל, ועל השיפורים במערכת האוטובוסים. התקן יהווה תמריץ לערים לזרז את האימוץ של מערכות של הסעת המונים, וליזמים להקים בינוי צפוף לידן.
  5. לסיים את תכנית האב של נ.ת.ע ואת התכנית לרפורמה במערכת האוטובוסים וליישם אותן מיד. להתחיל ליישם היום קווי אוטובוסים משודרגים בצירים הראשיים. ניתן לבנות אותם תוך שנתיים/שלוש.
  6. להשקיע השקעה מסיבית בעידוד הנסיעה באופניים. לפחות חצי מההשקעה יש להשקיע בקמפיין ציבורי ובחינוך, של הנוסעים הפוטנציאליים, על הרשת המוקמת, של הנהגים להתחשב באופניים,ושל ילדים, נוער ומבוגרים על היתרונות של נסיעה באופניים לנסיעות היוממות. יש להשקיע גם בעבודה עם מעבידים שיספקו חדרי הלבשה ומקלחות לעובדים (במקום מקומות חניה).

כל זאת צריכים לעשות כאשר אנו זוכרים ש…

  • מערכות תחבורה באות לשרת את העיר ולא להיפך.
  • העיר היא של בני אדם, ובני האדם הם כולם הולכי רגל בסופו של דבר. הליכה ברגל היא גם אמצעי התנועה השיוויוני ביותר – כל אחד יכול.
  • אותם ערים שהשכילו לטפח את המרחב הציבורי שלהם ותחום הולכי הרגל הן הערים המובילות היום בעולם מבחינת איכות החיים (קופנהאגן, פורטלנד, וונקובר…).
  • איכות חיים מהווה בעולם של ימינו יתרון תחרותי על פני ערים אחרות. איכות חיים על כן היא מרכיב בחוסן הלאומי.
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • יודן רופא  On 12 בספטמבר 2005 at 13:27

    מטרופולין תל-אביב זה לא רק העיר תל-אביב, זה כולל גם את המקום שאתה גר גרי, וכנראה גם אתה א. כמעט 3 מיליון בני אדם. האופציה של הריסה ובנייה מחדש כנראה לא קיימת, וגם אם היא קיימת, לא בטוח שהתוצאה שלה תהיה יותר טובה מהקיים.
    נשאר רק לנסות ולשפר ולתקן את הקיים.

  • א  On 9 בספטמבר 2005 at 14:33

    צריך לגייס לנושא את חיל האוויר. שבוע של ריכוך, ואז חיל ההנדסה יפנה את מה שנשאר עם דחפורים. מובן שתושבי העיר יוזהרו מראש: אחרי הכל הם אינם אשמים.

  • גרי אפשטיין  On 9 בספטמבר 2005 at 11:20

    קודם כל שיעיפו את העצים האלה שמלכלכים את הרחובות בפרי הדוחה שלהם.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: