עוד שלוש ככרות תל-אביביות

הראשונה היא כמעט לא יותר מאשר אי-תנועה, ובכל זאת אתנחתא. ועצי הפיקוס הגדולים תמיד יוצרים מקום שניתן לראות אותו למרחוק ולחסות בצילו.

 
וזו היתה פעם הככר הראשית של העיר. ניתן לראות איך המרחב שלה פורק. במקום להיות מקום להתכנסות ולנוכחות אנושית, זהו צינור שמעביר תנועה. מרחב הולכי הרגל פורק למרחבים קטנים ולא משמעותיים.

 
הככר הבאה היא אחת הככרות החביבות עלי בעיר – ככר מסאריק. מן אתנחתא בלתי צפויה בסופו של רחוב קינג ג'ורג', ולפני שנפתח המרחב הגדול של ככר רבין. היא שונה גם מאחיותיה ה"גנים האנגלים" בכך שבניגוד להם היא ככר הנמצאת על אחד הרחובות הראשיים של העיר. פרט מעניין הוא שלמרות שהיא מחברת שני רחובות שיש לאורכם רצף מסחרי, החזית של הככר עצמה היא כמעט לגמרי מגורים, למעט החלק הקרוב לרחוב פרישמן, ועוד דבר מעניין, בנייני המגורים שמסביבה גבוהים ממפלס הרחוב.

הגישה לככר מכיוון קינג ג'ורג'
התמונות הבאות מראות את הרחובות החד סטריים שמשני צידי הגן המרכזי, שימו לב כמה הרחוב הצפוני הצר יותר, ובמיוחד שצרה בו יותר רצועת התנועה נעים יותר מהרחוב הדרומי, ונותן תחושה שניתן לחצות אותו ביתר ביטחה.

הרחוב הדרומי


הרחוב הצפוני
המדרכות שומרות על קנה מידה אנושי עם שורת העצים הצפופה ויוצרות מקום קטן ואינטימי יותר בתוך המקום הרחב יותר של הככר.

קנה המידה מספיק אינטימי שאפילו נערה אחת שהולכת ברחוב כבר נותנת תחושה שהמקום איננו נטוש, ואפילו הפחים משמשים עדות לנוכחות אנושית. שימו לב כמה חשוב גם הנקיון הצורני והפשטות. הרחוב צריך להיות רקע להתרחשות העירונית ולא למשוך יותר מדי תשומת לב לעצמו בעיצוב צעקני.
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • גיא  On 21 ביוני 2006 at 18:50

    קראתי ב"עיתון תל אביב" כי כוונת העירייה היא להוריד את הככר ולהחזירה למצבה המקורי עד לשנת 2009 – האם יש למישהו אישור למידע הזה? מתי מתוככנות, אם כך, להתחיל העבודות?

  • רונן  On 19 ביוני 2006 at 16:43

    מישהו אפילו הציב על עץ בדרום הכיכר את השלט "זהירות חתולים חוצים". מקסים לדעתי..

    cats crossing

  • boulevard  On 17 ביוני 2006 at 21:38

    הכיכר הזו היא באמת יפיפיה ונעימה אך בעיית תנועת הולכי הרגל הרציפה מונעת ממנה להיות מרחב שנעים לנוע בו, כאשר אני הולך בקינג גורג לכיוון כיכר רבין לצורך העיניין אני חושב פעמיים האם להניח את רגלי בכיכר שכן אני יודע שבקצה הצפוני מחכה לי בעיית חצייה.
    היה צריך לתכנן את הכיכר ואת התנועה העוטפת אותה בצורה יותר זורמת .

  • יודן רופא  On 16 ביוני 2006 at 20:08

    אני חושש ששתי ההצעות שלכם יביאו יותר נזק מאשר תועלת. הייחוד של הככר היא שהיא על אחד הרחובות הראשיים, ועל כן תנועת המכוניות והאנשים שלידה רבה יותר (למרות שזה לא נראה בתמונות). ההצעה של גיא תגרום לאי נוחות רבה במיוחד לנוסעי האוטובוסים, וההצעה שלך יונתן תחריף את הניתוק בצד המזרחי הבעייתי, ותהפוך את הככר ליותר מנותקת מעיקר התנועה ברגל הנמצאת דווקא בצד הזה, משום שלצד הזה מגיעים שני רחובות צדדיים. אני חושב שהפתרון לבעיה מצוי בהצרת נתיב התנועה בצד המזרחי (אולי על ידי שינוי אחד מנתיבי החניה לחניה אלכסונית), ופתרון לחציית הולכי רגל מתוך הככר לאזור החנויות שבקצה הצפוני שלה. שתי התערבויות אלה יאיטו את תנועת הרכב בצד המזרחי, יקלו על החציה לככר, ויאפשרו הליכה ישרה דרך המרכז מהגדה המערבית של המלך ג'ורג' לאזור החנויות בסוף הככר שזה הנתיב הנוח להולכי הרגל.

  • יונתן  On 16 ביוני 2006 at 2:08

    יש בעיה עם התנועת הרכבים סביב הכיכר. היא גורמת לניתוק מתנועת הולכי הרגל.

    אני הייתי מציע לבטל את הכביש הצפוני ולהעביר את התנועה לכביש הדרומי, על חשבון מקומות החניה.

    בכך הכיכר תתחבר למדרכה ותהפוך למקום טוב יותר.

  • גיא  On 15 ביוני 2006 at 10:16

    היא מהירות הנסיעה של אוטובוסים סביבה וכן היעדר זוויות ראייה מספיקות לכיוון תנועת המכוניות בחלק הצפוני של הככר.

    אולי כדאי להקיף אותה בפסי הרעדה?

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: