פיאצה דל קאמפו והכיעור הבלתי נתפס של שלטי תנועה

 

רציתי להראות את יופיה המיוחד של פיאצה דל קאמפו בסיינה. סלון אורבני אמיתי שמשמש בעיקר למפגש ובילוי, וכמובן למרוץ הסוסים המתקיים פעמיים בשנה בין השכונות השונות של העיר. צילמתי את הככר בסדרה של שלוש תמונות, ולא שמתי לב שבשולי שתיים מהן מופיע השלט המיותר הזה המכוון את התנועה שכמעט ואיננה (משום שהככר סגורה לכל כלי הרכב כמעט כל שעות היממה. עם חיבור התמונות יחדיו הפך השלט המיותר הזה לנושא התמונה, והוא מזדקר ביתר שאת במלוא כיעורו ומיותרתו. אלמנט זר בככר הזו שהיא כולה מלאכת מחשבת. חוסר תשומת הלב שלי לנוכחותו רק מעיד עד כמה הפכו השלטים הללו וכיעורם לחלק מהנוף – עד שאיננו שמים לב אליהם עוד. אפילו הסיינזים שודאי מקפידים על יופיה ותארה של הככר הראשית של עירם לא שמו לב אליו.

אגב, החוקים הראשונים הידועים לנו באירופה של בקרת תכנון ועיצוב עירוני הם מהככר הזו והגדירו את גודל הפתחים הפונים אליה, והם הנותנים לה את המראה ההרמוני למרות שילוב הסגנונות וסוגי הבניינים. כמו כן, רק חלק מהפתחים אל הככר הם רחובות, האחרים הם מעברים מקורים שאינם מפריעים לרצף הבניינים המקיף אותה, ועל כן יש תחושה חזקה של הכלת המרחב על ידי המבנים שסביבו. תחושה זו מתחזקת על ידי העובדה שהבניין המרכזי של הככר (בניין העירייה) נמצא במורד, ומשמש כעין סכר הבולם את תחושת הזרימה של המרחב בשיפוע החזק של הככר לכיוונו.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • יודן רופא  On 14 באוקטובר 2006 at 16:50

    המילה האיטלקית היא קונטראדה שמשמשת כדי לציין תת-יחידה של העיר. אבל העיר באיטליה איננה רק האיזור הבנוי, אלא גם השטח החקלאי והפתוח שסביבה, וכך יכולה קונטראדה להיות גם שטח חקלאי וגרעין אורבני שמנוקק מהגוף המרכזי של העיר. המילה מחוז לא מתאימה לדעתי משום שבעברית יש לה משמעות על-עירונית.
    סיינה במקור היא איחוד של שלושה כפרים, שהיו על שלושת השלוחות שמקיפות את הקאמפו. לכן הככר מסמלת את העיר – האיחוד, וגם היריבויות המתמידות שבין החלקים. היו פעם יותר קונטראדות, אבל היום יש 17 אם אינני טועה.

  • איילת  On 14 באוקטובר 2006 at 15:52

    ממש לפני שבועיים הייתי שם, ולי הפריע יותר דוכן המזכרות המיותר במקום, מאשר כל דבר אחר. אגב, אני בטוחה שאתה יודע טוב ממני אבל אתקן בכל זאת- מרוץ הסוסים הוא לא בין ה"שכונות" של סיינה, אלא בין המחוזות של העיר, אחד המנהגים היחידים שנותרו מחלוקת העיר בימי הביניים, ואחד המקומות היחידים באיטליה (או היחיד, כמדומני) בו החלוקה למחוזות כאלה עדיין קיימת.

    עיר נפלאה.

  • יודן רופא  On 14 באוקטובר 2006 at 10:10

    ל-boulevard: דווקא במקרה הזה אפשר היה לוותר על השלט, משום שכאמור רוב הזמן הככר סגורה לכלי רכב. ישנו גם מהנדס הולנדי שהראה שבמקומות מסויימים, עדיף דווקא לוותר על השילוט משום שאז הנהגים נזהרים יותר.
    לאלעד – זאת בדיוק הנקודה. כאשר צילמתי את התמונות לא שמתי לב לשלט שהיה שם בקצה הפריים, כשחיברתי אותן יחדיו לפנורמה הוא נהיה מרכז התמונה. אתה צודק בקשר לשילוט החוצות שאיננו. ודווקא משום כך בולט עוד יותר הכיעור של השלט הזה.

  • אלעד  On 14 באוקטובר 2006 at 7:53

    בשלטי תנועה אתה נאבק, כאשר מה שנעדר מהתמונה, וטוב שקח, הוא פרסום-החוצות, שמקעקע והורס את כל הנוף העירוני. בולט במיוחד הוא בתל אביב, שדומה שאת פסלי האלים או הגנרלים, שלא נבנו בה מעולם, החליפו פוסטרים של דוגמנים.

    אגב, אני משער (כיוון שלא הייתי) שאת הכיכר ניתן היה לצלם מזוויות רבות בלי לראות את שלט התנועה.

  • boulevard  On 13 באוקטובר 2006 at 18:11

    אכן השילוט פוגע באופי הסביבה אך הוא מיקומו מחוייב מכורח המציאות גם במקומות בהן התנועה דלילה.
    צריך להתאים את סגנון השילוט לאופי הסובב , דודמא נחמדה לכך נעשתה בחולון, חולון שמיצבה עצמה בשנים האחרונות כעיר הילדים קישטה חלק מהתמרורים בדמות ילדים.
    http://www.film.co.il/displayOriginalImage.php?image_guid=dcb648ad0a745124f7cc040fc684e61d
    אמנם הדמות הזו נראית כילד שרץ לכביש אך עצם הרעיון הכולל נחמד.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: