שבוע של נצחונות

זה היה שבוע של נצחונות. החל מהניצחון הגדול של הקואליציה לשמירת הרי ירושלים וההחלטה נגד תכנית ספדי במערב ירושלים במועצה הארצית. אפשר לקרוא מאמר על כך ב – ynet, ובהארץ. ויש את המצגות המדהימות של גיא שחר. גם אסתי זנדברג כתבה על דברים שצריך לעשות בירושלים. לא תמיד אני מסכים עם אסתי, אבל אני כתבתי דברים די דומים לפני כמה חודשים (למעט הדברים שהיא כותבת על הרכבת הקלה ששם היא טועה בגדול).

צור שיזף כותב על ניצחון קטן בנמל יפו. נמל יפו הוא דוגמא איך במקום לעשות דברים צנועים שמביאים פיתוח כלכלי סביר לאנשים מקומיים, ומקדמים אזור באופן הדרגתי – אנחנו בארץ מנסים תמיד ללכת על הפרוייקט הגדול שיביא את הכסף הגדול – ובינתיים המקום מוזנח במשך שנים עד שמצליחים להרים את הפרוייקט. זה אגב גם מה שקרה לפרוייקט ממילא בירושלים, כאשר במקום פשוט לשקם אותו באופן הדרגתי לאחר מלחמת ששת הימים ולחבר את העיר המערבית למזרחית במקום – הלכו על פרוייקט ענק, שעדיין לא הסתיים ארבעים שנה אחרי, והנציחו את הנתק בין הערים.

וממקום אחר: בסן פרנסיסקו כרוניקל כותב ג'ון קינג הכתב לנושא עיצוב עירוני (מדוע אין לנו אחד כזה ב"העיר") על הפרוייקט של שדרות אוקטביה שנה אחרי. שדרות אוקטביה נבנו במקום קטע של דרך מהירה שנבנה בתוך סן פרנסיסקו, וחתך בשכונת הייס ואלי. הדרך המהירה שנבנתה בשיטת הסנדוויץ' (מסלול מעל מסלול) ניזוקה ברעידת האדמה של 1989, והיה צורך להשקיע מיליארדים כדי לשפץ אותה. העיר יזמה פרוייקט של החלפת הדרך בשדרה רב מסלולית, ולאחר ארבע משאלי עם מקומיים של בעד ונגד (כך נעשים הדברים בסן פרנסיסקו), ומלחמות אין ספור עם משרד התחבורה של קליפורניה נבנתה השדרה. הרעיון של השדרה הוא שהיא מאפשרת את התנועה העוברת (הדרך חיברה בין הדרך המהירה האוגפת את סן פרנסיסקו מדרום ובין השכונות של מערב העיר), ומצד שני יוצרת רחוב עירוני המהווה מרכז לשכונה שסביבו, במקום לנתק אותה. בקצה השדרה, במקום שהתנועה פונה מערבה תוכנן פארק שכונתי קטן. שנה אחרי מדווח הכתב שהשדרה אכן עובדת כמתוכנן, גם מבחינת התנועה, וגם מבחינת המרחב הציבורי. אני מעורב בשנים האחרונות בנסיון לתכנן את שדרות בגין (דרך פתח-תקווה בתל-אביב) כשדרה כזו.

ולבסוף: במוסף סגנון החיים של הסאנדיי טיימס הלונדוני כותב(ת) קאלי לו על פאונדביורי השכונה שפיתח הנסיך מווילס ליד דרוצ'סטר. השכונה בתכנונו של האדריכל לאון קריר, מהמתנגדים החריפים למודרניזם וממקורות ההשראה לאורבניזם החדש בארה"ב (שנה שעברה הוא קיבל יחד עם כריסטופר אלכסנדר פרס על מפעל חיים מה- CNU), מצליחה מאוד כלכלית והפכה למודל לחיקוי ליזמים אחרים בסביבה. לפני כמה ימים הכנסתי לרשימת מהיום לינק לטיול במכונית בשכונה. 

שיהיו לנו עוד הרבה שבועות כאלה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מיכל  On 12 בפברואר 2007 at 8:26

    מתברר שלפעמים אפשר להצליח ולא להרוס לגמרי את היופי הטבעי או המורש.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: