מחר דיון על ככר דיזנגוף בבית האדריכל

עוד בלוג תל-אביבי מזכיר שיש מחר דיון בבית האדריכל על ככר דיזנגוף. בסוף יש לו לינק לקליפ חמוד של אריאל זילבר – הנה אנו המיועשים. כל כך מתאים להראות את הככר המוגבהת, שאז עוד היתה חדשה כדוגמה למקום מייאש. מה שמייאש זה במיוחד שאם היו עושים אז את מה שהיה צריך לעשות, וזה לצמצם אט אט את כמות המכוניות בתוך העיר, לשפר את התחבורה הציבורית, לעודד את האופניים ואת ההליכה ברגל – היום תל-אביב הייתה עיר הרבה יותר טובה. במקום זאת השקיעו הון עתק בהפרדה מפלסית שגמרה את הככר האנושית ביותר בעיר, ואחר כך הרשו למכוניות לחנות על המדרכות.

יש אנשים כמו צבי לישר (מתכנן ההגבהה) שעדיין משוכנעים שזה היה הדבר הנכון לעשות. ויש אנשים שחושבים שטוב שיש להומלסים ולמוזרים מקום להיות בו בעיר. לאלה צריך לאמר את מה שכתבה ג'יין ג'ייקובס שבכל עיר יש פארק או ככר שהופכים להיות מקום ההתקבצות של אלה שיש להם זמן פנוי בשפע – השאלה אם זה צריך להיות בככר המרכזית של העיר, שיכולה להיות המקום החי ביותר, המעניין ביותר והמפגש של כולם. כי בדרך כלל ההומלסים מעדיפים מקומות שאין בהם כל כך הרבה אנשים אחרים – שם פחות מפריעים להם, ואם הם "כובשים" להם פארק או ככר, זה סימן לכך שאנשים רגילים ממעטים ללכת לשם.

כתבתי והראיתי תמונות של ככר דיזנגוף בעבר, אז מי שמעוניין ולא קרא עדיין יכול לקרוא כאן יחד עם עוד תמונות של ככרות תל-אביביות אחרות. וכשירות לציבור אני אצרף כאן אוסף של תמונות ממקומות שונים בעולם שמראה איך צריכה להיראות ככר עירונית ראשית טובה – שלא תתבלבלו מחר מהדיבורים של הארכיטקטים.

 

Pioneer Sq. Portland

קופנהאגן

גם קופנהאגן

Piazza Politeama, Palermo

Piazza del Campo

Piazza San Marco, Venezia

 

כולם ככרות ראשיות בעיר. ומה משותף לכולן? במפלס אחד, קצת קעורות כך שאפשר לראות יותר אנשים, הרבה מקום להולכי רגל, מעט מקום למכוניות (אם בכלל), ערכי קרקע בשמיים. אתם יודעים כמה עולה הקפה הזה שעל השולחן?

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • א.ק  On 23 באוקטובר 2009 at 18:01

    נולדתי בת"א ואני חי בה כל חיי. אני בן 34 – ככה שאפשר לאמר שאני תושב העיר 34 שנים.
    מניסיוני לגבי התנהלות העירייה אני יכול להגיד שכמו שהגבהת הכיכר היא בכייה לדורות(לא בעייני) ככה החזרת המצב לקדמותו יהיה בהכרח בכייה לדורות. עריית ת"א כחלק מהמדיניות התכנונית שלה (מדיניות תכנונית- חה חה חה) הוכיחה לאורך ההיסטוריה שהמדיניות היא לייצר אסון – ואח"כ לקוות שדברים יסתדרו. דוגמאות, לא חסר. מרכז עזריאלי נפתח לפני שהתשתיות התחבורתיות הותאמו לנפח התנועה שנדרש. התוצאה היתה פקקי תנועה מהגהנום שלקח שנים רבות לטפל בהם. דוגמא אחרת אבל בלתי פתירה היתה הפיכת רחוב הברזל מרחוב של מאפייה ומועדון רוק – למרכז עסקים המעסיק מאות אנשים. אף אל פי כן – ולמרות שניתן היה להרחיב את הרחוב ללא קושי לכיוון נחל הירקון – הדבר לא נעשה. התוצאה – רחוב דו מסלולי עם עומסי תנועה בלתי הגיוניים.

    נפח התנועה בת"א הוא כזה שיבטיח שהכיכר החדשה תהיה אי מבודד שיהיה קשה עד בלתי אפשרי להגיע אליו, והכיכר שכולם כמהים לה בנוסטלגיה ריקנית תהיה אי תנועה מלא במכוניות – עשן ורעש של צפירות. בהשוואה למצב הנוכחי הרי שצעד זה יוביל לקטסטרופה.
    ולכן התנאי היחיד לעשות את השינוי המוצע הוא לדאוג לתשתיות תחבורתיות מתאימות. וזה, לא יקרה…

  • יודן  On 4 בנובמבר 2007 at 0:38

    ליוסי,
    יש שתי בעיות עם ההגבהה. האחת היא שהיא מפצלת את הככר האחת לארבע או חמש ככרות, כל אנשים לא יכולים לראות אחד את השני והחיים שהם יכולים לתת לככר "נעלמים" ממנה. היא יוצרת פינות מתות (בעיקר הצפון מזרחית והדרום מערבית. כמו כן ההגבהה מנתקת את הרחובות משני צידי הככר זה מזה ויזואלית ועל ידי כך מקשה על ההתמצאות בסביבותיה במיוחד למי שלא מכיר את האזור.
    הבעיה השניה היא שכלי הרכב שיורדים ללא כל הפרעה צוברים תאוצה נפלטים החוצה חזרה למפלס הרחוב במהירות ומסכנים את הולכי הרגל המנסים לחצות את הרחובות הללו מבלי לעלות לככר. בכלל, כפי שהראה לרמן בבלוג שלו הנתונים מראים שהיום יש שם פחות כלי רכב מבשנות השבעים. הנסיון של קופנהאגן מראה שככל שאתה מקדיש יותר מרחב להולכי הרגל, יותר הולכי רגל באים, יש יותר חיים ברחוב, יותר פעילויות וזה טוב לכולם. גם לבורגנים וגם לפחות בורגנים. משום שהבורגנים יכולים למצוא תמיד אלטרנטיבה לעיר – לאנשים היותר פשוטים העיר נחוצה כדי להגדיל את אפשרויות החיים שלהם.

  • ראם  On 3 בנובמבר 2007 at 20:33

    אז כמה עולה קפה?

  • יוסי  On 3 בנובמבר 2007 at 10:16

    ביטול מעברים תת קרקעיים, ביטול מפלסים, וביטול כל דבר שעוצב ברוח שנות ה70 האופטימיות (אדריכלית)

    מצחיק שכתבת שיש מעט מאוד מקום לרכבים בכיכרות מוצלחות בעוד שכיכר דיזינגוף מורידה את הרכבים אל מתחת להולכי הרגל ובכך מהווה פיתרון מושלם.

    וכאילו שחסרי הבית והאנשים המוזרים האחרים לא ייתקבצו בכיכר אחרי שתונמך. שטויות.

    הכי עצוב שהכיכר תוגבה יום אחד בחזרה אם ינמיכו אותה.

  • גיא  On 1 בנובמבר 2007 at 11:05

    צילום לוויין ליתר דיוק:

    http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&time=&date=&ttype=&q=Kongens+Nytorv,+Copenhagen,+Denmark&sll=37.0625,-95.677068&sspn=51.841773,82.265625&ie=UTF8&cd=1&geocode=0,55.680076,12.586422&ll=55.680415,12.585901&spn=0.002274,0.006781&t=k&z=18&om=1

    אני מבין שהקטע המגודר הוא הפלוס/צלב הזה במרכז.

    מבחינת תחבורה, נראה שזה פשוט יושב בתוך רשת הרחובות כמו כל בלוק עירוני אחר בסביבה.

  • גיא  On 1 בנובמבר 2007 at 10:57

    זה בהחלט משנה את התמונה. בכל אופן, נדמה לי שכדאי לשפוט ככרות גם במבט-על – בצילום אוויר – כדי להבין איך הכל מתחבר ומה קנה-המידה. אולי אתפנה לחפש צילום כזה בהמשך..

  • יודן  On 31 באוקטובר 2007 at 13:12

    מגוון רחב של ככרות – מראות לאיזה תוצאות יכולה להביא מדיניות עקבית של העדפת הולכי הרגל בעיר
    http://picasaweb.google.com/yodanr/CopenhagenSquares

  • אדר  On 31 באוקטובר 2007 at 13:12

    היא שאין בכיכרות האלו הצללה. בישראל בקיץ זה נורא, ובחורף גם נורא.
    קשה לי לראות התכנסות של אנשים במרכז כיכר ענקית כזאת. אולי בקצוות, בבתי קפה יקרים בטירוף. לא?

  • יודן  On 31 באוקטובר 2007 at 12:25

    זה שם הככר, זו הככר שנמצאת בקצה הצפון מזרחי של הסטרוגט – רחוב ההליכה המפורסם של העיר הככר היא ככר גדולה מאוד, בערך בסדר הגודל של ככר רבין, והייתה פעם בעיקר מעגל תנועה ענק ומגרש חניה. היום יש בה כמה סוגי פעילות וגם סתם פרחים. התמונה לא מחמיאה במיוחד. אני אעלה לווב תמונות אחרות שלי ותוכל לשפוט. הבאתי אותה דווקא כדי להראות ככר שיש בה גם תנועת מכוניות ובכל זאת היא מעוד מלאת חיים. כשביקרתי שם הייתה תערוכה בחלק מן הככר.

  • גיא  On 31 באוקטובר 2007 at 11:51

    דווקא לא נראית אטרקטיבית – חלק גדול מהשטח מגודר ולא נגיש, מדוגם וסטרילי מדי. ככר טובה למי שגר מסביב אולי.

    מה שם הככר? הייתי רוצה לחפש עוד תמונות שלה..

  • לרמן  On 31 באוקטובר 2007 at 2:37

    גרתי שנתיים בפורטלנד. פיוניר סקוור – מדרגות לישיבה עליהן, מפל קטן, בית-קפה ותחבורה ציבורית. בסופי שבוע הכיכר הייתה מפוצצת באנשים שבאו לשבת על המדרגות, לראות אחד את השני ולקרוא.

Trackbacks

  • By עוד בלוג תל-אביבי on 3 בנובמבר 2007 at 19:03

    ביום רביעי האחרון נכחתי בדיון על עתידה של כיכר דיזנגוף. כיכר אשר הספיקה לעבור בינתיים שני גלגולים וצפוי לה כל הנראה גלגול נוסף בקרוב. הדיון…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: