שטרסלר כביש 6 והרכבת הקלה

נחמיה שטרסלר איש שמרבה לכתוב. כל מי שקרא הארץ בעשרים השנים האחרונות יודע שהוא מדובריו של סדר היום הליברלי – ימני. עכשיו, במסווה של הספד למשה לוי הוא נותן לנו קצת מהשקפותיו בענייני תחבורה. משה לוי, היה יושב הדירקטוריון של כביש 6. יש הרבה טוקבקים, ואני חושב שהקרב על כביש 6 הוא כבר אבוד. הקרב הבא והחשוב יותר הוא לפנינו – לעצור את כבישי הרוחב, או יותר נכון לשנות את דמותם למראה אורבני, כתבתי על כך כבר כאן, ובקרוב אתחיל מחקר (במימון משרד הפנים) שישתדל להראות שזה אפשרי וכדאי. אבל בלי הערה אחת אי אפשר. כביש 6 הרי היה אמור להיבנות במימון פרטי, ולעבור אחרי הפעלה של 25 או 30 שנה לידי הממשלה. וכך אמנם נבנה הקטע המרכזי שלו. לעומת זאת הקטעים הממשיכים דרומה וצפונה, נבנים מכספינו. ועכשיו כנראה תקבל חברת דרך ארץ גם תמלוגים נאים על ניהולם (אחת הסיבות הרבות לעימותים של זילכה עם כולם, משום שדרש שיהיה מכרז על ניהול הקטעים שנבנו על ידי המדינה, אבל זילכה כבר איננו שם). גם כבישי הרוחב, שיביאו לו את כמויות הנוסעים הגדולות (שגם יסתמו אותו בעתיד הנראה כבר לעין, וידרשו את הרחבתו לשלושה מסלולים לכיוון), נבנים על חשבוננו.

והנה אנחנו מוצאים את שטרסלר גם בדה מרקר במדור דעות "שלא יעבדו עליכם", אז חשבתם ששטרסלר שפוט של פקידי האוצר הנה גם הוא במשתלחים: הקו הירוק של הרכבת הקלה של ת"א תקוע בגלל התעקשותו של האוצר שאין הצדקה כלכלית להכנסתו  מתחת לקרקע ברחוב אבן גבירול ורצונו שעיריית תל-אביב תשלם את הפרשי העלות, כתוצאה מזה פחות אנשים יסעו בקו האדום (לא נכון, משום שמקטע הקו הצפוני של הקו הירוק כמעט ולא עתידים לעבור נוסעים לקו האדום), והמדינה תצטרך לשלם כסף לזכיין. פקידי האוצר פתאום מוצגים כמי שעושים חשבונאות קטנה ולא רואים את הטווח הארוך, ועל כן כולנו צריכים לשלם עוד 1.2 מיליארד שקל כדי שתושבי צפון תל-אביב הישנה, החדשה, והעתידית ייסעו לעבודה ברכבת תת-קרקעית (כלומר רק אלה שיבחרו לנסוע ברכבת הקלה ולא להמשיך לנסוע במכוניתם, משום שלא נוריד סנטימטר אחד של כביש (אפילו לא בשביל האופניים שבסוף לקחו מהמדרכה באבן גבירול). לא נותר לי אלה לההחזיר אתכם לדברים שכתבתי כבר לפני הרבה זמן והתפרסמו אפילו בהארץ (בקיצורים קלים), עת הייתי שותף לדיונים הללו בין נ.ת.ע לעיריית תל-אביב, והיה ברור לי שלא יצא מהם כלום. אז הצעתי שהעירייה תעשה משאל עם האם תושביה מוכנים לממן רכבת תת-קרקעית באבן גבירול, היום אני מציע משהו רדיקלי יותר. על הממשלה להשתמש בסמכותה ולהפקיע את הרחוב מרשות עיריית תל-אביב ולהעביר בו את הרכבת הקלה על פני הקרקע. אני סמוך ובטוח שהדורות הבאים יודו לנו על זה שהפכנו את הרחוב הזה לרחוב אנושי ונעים יותר.

אבל כנראה מכינים אותנו כבר לנסיגה. משרד התחבורה, שהלךבזמנו  יחד עם משרד האוצר שינה את עמדתו, וכנראה תומך עכשיו ברכבת תת-קרקעית באבן גבירול. ניתן לקרוא את זה במאמרו של אלי בר-אלי כאן.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • פו פה  On 30 במרץ 2008 at 23:26

    מערכת אוטובוסים יעילה אמורה לתפקד כמו רכבת קלה, וביתר גמישות. היתרון היחיד בהוספת רכבת לתל אביב הוא דווקא במידה ומדובר ברכבת שאינה תופסת מרחב ציבורי קיים. מסופקני אם היא תהיה אלטרנטיבה טובה מספיק לתחבורה ציבורית ופרטית, עד כדי הקטנת העומס בכבישים.

  • עוברת אורח  On 13 בינואר 2008 at 0:02

    עשרים וארבע שעות ביממה (בעיקר הכוונה לשירותי רכבת אך גם קווי אוטובוס עיקריים) רק הם יכולים להבטיח פתרון תחבורתי לטווח ארוך: ניידות לכול, תחבורה זורמת, צמצום ממדי זיהום האוויר והרס הנוף, חיסכון באנרגיה, צמצום מספר תאונות הדרכים.
    זה ייתכן, זה אפשרי – אם הציבור ילחץ על הפוליטיקאים לשנות את הסטטוס קוו בנושא תחבורה בשבת.
    היכנסו, חתמו הפיצו
    http://pt.tmpsrv.com/

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: