יום העצמאות כחג אישי

נולדתי עשר שנים ושלושה ימים אחרי קום המדינה. באותה שנה, שנת עשור הבטיח בן-גוריון פרס כספי לכל אם שתלד ביום העצמאות. האגדה מספרת שאימי הלכה למצעד, עשתה ככל יכולתה כדי שאצא בזמן, אך לי היה כנראה טוב בפנים – חיכיתי עוד שלושה ימים ואז באתי.

אבל בכל זאת אני צמוד, ויום ההולדת שלי תמיד בא יחד עם יום העצמאות. ותמיד אנחנו מחליפים קידומת ביחד, ותמיד היא קצת יותר מבוגרת ממני. עם השנים הפך בשבילי יום העצמאות לחג מאוד אישי, לשמחה פרטית מאוד. שמחה בעיקר שאני חי בארצי, מדבר בשפתי, עושה למען תיקונה, מהווה חלק מן ההרפתקה הגדולה הזו ששמה ישראל.

ישנם ארבעה סוגים של קשר למקום: האחד הוא הקשר הטבעי של יליד, שאיננו יודע מקומות אחרים ואיננו מכיר הזדמנויות אחרות. מבחינתו הקשר הוא מובן מאליו, אין הוא יודע לחיות במקום אחר, או רוצה לחיות במקום אחר. הקשר השני הוא הקשר התועלתי, של מגורים במקום מסוים מסיבות של עבודה וקריירה, או של נוחיות. זהו קשר חלש יותר שניתק כאשר משתנים התנאים. הקשר השלישי הוא קשר של ניכור. של הילכדות במקום מסוים בגלל נסיבות החיים, או משפחה, או חשש לצאת ממקום שאתה מכיר למקומות אחרים וטובים יותר. זהו קשר חזק, אך הרסני. והקשר האחרון הוא קשר של בחירה. אחרי שניסית לחיות במקומות אחרים, ובדקת אפשרויות שונות, אתה בוחר מתוך מודעות לחיות במקום מסוים, משום שאתה מרגיש שרק בו אתה יכול לחיות חיים מלאים. חיים של מעורבות, חיים של שייכות וחיים שבהם יש לך הרגשה שלמה שאתה עושה יש ערך מעבר לחיים שלך עצמם. ניתן להגיע לסוג כזה של קשר, מכל אחד משלושת הקשרים האחרים. אך אולי המספק ביותר הוא להפוך את הקשר הטבעי הראשוני של ארץ מולדת לקשר של בחירה מרצון.

בעולם שלנו, שבו רבים האנשים המהגרים מסיבות כלכליות, ובכלל רב המידע על מקומות אחרים, מעטים יכולים להיות במצב הראשון. צריך להיות מאוד אטום וסגור, או מאוד תמים כדי לחוות קשר ראשוני כזה למקום ההולדת. רבים מאיתנו מכירים את המצב השני והשלישי. רובנו חווינו אותו, וחווים אותו ברמות שונות במשך חיינו. אם התמזל מזלנו, או אם למדנו לקבל את עצמנו כראוי אנחנו מצליחים להגיע לרמה הרביעית של קשר למקום – גם אם לא תמיד ולא בכל מקום. זהו המקום של העצמאות. זהו המקום שבו אנו יכולים להזדהות, ולהרגיש חלק מהמקום שבו אנו חיים, שאנחנו מרגישים שהחיים שלנו הם חלק מהבניה של המקום הזה.

נולדתי בירושלים, גדלתי ברחביה. בחיי הבוגרים גרתי בלונדון, שוב בירושלים, בקריית יובל ובקטמונים, בתל-אביב, בברקלי ובפאלרמו. מבחינתי הבחירה לחיות בארץ, לגדל בה את בנותי, להקדיש לה את חיי המקצועיים לא היתה מובנת מאליה – ומצד שני אינני חושב שאי פעם שקלתי ברצינות דרך אחרת. אני יודע שרק כאן אני יכול להיות אני עצמי – כלומר עצמאי

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אמיר  On 12 במאי 2008 at 22:46

    על הרשימה הזו בפרט (פשוט ונוגע) ועל רשימות רבות רבות אחרות שאני מקפיד לקרוא, על נושאים שמאוד קרובים לליבי וצריכים להיות קרובים לליבם של עוד הרבה אנשים אחרים.

  • יודן  On 11 במאי 2008 at 21:01

    על התגובות המפרגנות

  • איתי()  On 11 במאי 2008 at 5:41

    יפה כתבת. מקווה שתמשיך להרגיש ככה ולפעול למען הדברים שאתה פועל עבורם, דברים כל כל נכונים בעיני. לצערי מעטים ההולכים בדרך זו בארץ,כיוון שכולם עסוקים בבעיות "הגדולות", חסרות הפתרון, ובאים לידי יאוש או אפטיה.

  • שרון רז  On 9 במאי 2008 at 11:12

    כתבת מאוד יפה, אישי וגם מתוך זה, כללי וציבורי, נושא מעניין, הקשר של אדם לשכונה, לעיר, למולדת, והיכולת להתנתק או לבחור
    אם יקחו לי את ישראל, או את הבחירה לחיות בה, אהיה מבואס לגמרי, כי אף מבנה נטוש בשום מדינה אחרת, לא עושה לי את זה כמו כאן… סוג של שריטה עמוקה, אך מחוברת לפה

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 9 במאי 2008 at 2:27

    בשבילי, בשנתיים האחרונות, יום העצמאות הוא לא ממש יום חג. עם פרוץ הזיקוקים אני נזכר בכמה מילים אחרונות שהוחלפו. ועם סיום המסיבות, אי שם בשעות לפנות בוקר, אני נזכר בשיחת טלפון בהולה ונסיעה ברחובות ריקים חזרה אל בית החולים….

    מצד שני, אני כל כך מבין ומזדהה עם התחושות שתיארת לגבי הארץ.

    בשנתיים האחרונות (לא יודע עם יש קשר לשנתיים שעברו מאז אותו יום עצמאות), אני שייך לסוג השני. חייתי בלונדון (מקום מדהים) ובפילדלפיה (מקום מגעיל) מסיבות תועלתניות (לימודים). ואני מתגעגע כל כך למקום שלי ברחוב איתמר בן אבי בירושלים….(או לחילופין בעין עקב שבנגב, או בהרי הגליל).

    חג שמח ויום הולדת שמח!!!!!!

להשאיר תגובה

