כמה לינקים שהצטברו אצלי בנושא תחבורה והעיר

בתחילת החודש שעבר התבשרנו על ביטולם של קווי הרכבת המחברים את הפריפריה אל המרכז. ביטול הקו לכרמיאל, קו אשקלון באר-שבע שיחבר את שדרות, נתיבות ואופקים אל המטרופולין והקו לירושלים הנמצא בסכנה. להלן שתי תגובות לענין הזה, האחת של אבירמה גולן (המתגוררת עכשיו בשדרות) והשניה של עמיתי דני גת, המנסה לקדם את הרעיון של פיתוח סביב תחנות הרכבת כדרך להוצאת עיירות הפיתוח ממצוקתן והעלאתן על מסלול נורמלי של קיום עירוני. אנחנו מתכננים עכשיו כנס שיתקיים במכללת ספיר כנראה באוקטובר או בנובמבר בנושא.

הכתבה של אבירמה גולן בהארץ – למרות הכל רכבת

מאמרו של דני גת בבלוג שלו – יש לי ארץ אחרת והיא מחוץ למדינת תל-אביב

בינתיים התפרסמה השבוע תכנית התחבורה של עיר לכולנו. התכנית בקוויה הכלליים מצוינת, אם כי חייבים להגיד שהרבה מאוד מהסעיפים שלה אינם בסמכותה וביכולתה של העיר תל-אביב בלבד. מה שהיה חסר לי בתכנית שפורסמה היא מדיניות חניה ואין זה פלא. זהו נושא שאיננו פופולרי מבחינה פוליטית, אבל הוא בעצם לגמרי בתחום אחריותה הבלעדית של העיריה ויכולת ההשפעה שלו רבה, משום שככל שהחניה יותר יקרה, האטרקטיביות של נסיעה בתחבורה ציבורית גבוהה יותר – מבחינת היוממים. לתל-אביב יש עודפי חניה עצומים כבר היום באזור המע"ר שלה, וההתעקשות על בניית עוד חניה באזור הזה גם פוגמת בתחרותיות שלה מול אזורי תעסוקה הנמצאים מחוץ לעיר (שם הרבה יותר זול לספק חניה). לפחות היה על התכנית לקרוא למדיניות חניה מושכלת, יישום של תקן החניה המגביל סביב תחנות הרכבת, וסביב תחנות הקו האדום לפרוייקטים שזמן בנייתם המתוכנן יהיה אחרי 2013 (ואלה כמעט כל הפרוייקטים שנמצאים עדיין בדיונים בועדות).

הנה המאמר ב ynet המדבר על התכנית

והנה מאמר בכתב העת Governing על הבום של מערכות רכבת קלה בארה"ב ובעיקר בערים של מה שנקרא חגורת השמש, הדרום ודרום מערב. עם אקלים דומה לישראל, ועם התנגדות בסיסית לתחבורה ציבורית ולפעולה ממשלתית בכלל. ובכל זאת הפרוייקטים הללו מתקדמים במהירות, במימון עצמי של הערים והפרברים שלהם, ומתוך הבנת היתרונות של פיתוח עירוני צפוף סביב התחנות. הנה ציטוט מעניין מתוך המאמר: "A lot of theseהרבה מאוד מהערים האלה צומחות מהר מאוד, ויש להן חששות מבעיות של גודש וזיהום אוויר, אבל יש גם יותר היולי בקשר לזה: מדובר באיך שצריכה להיראות עיר עולם במאה ה – 21." כולן דרך אגב בונות מערכות על קרקעיות.

בניו-יורק העיר מתכוונת לסגור חלק מנתיבי התנועה בברודווי, ולהפוך אותם לטיילת עירונית. זאת כדי להקטין את הגודש ואת זיהום האוויר. הנה המאמר מהניו-יורק טיימס. התכנון אגב של המעצב העירוני הדני יאן גאהל, האחראי למדיניות הסגירה ההדרגתית של מרכז העיר של קופנהאגן למכוניות, שיפור המרחב הציבורי במלבורן ושייעץ גם ללונדון על איך לשפר את מרחב הולכי הרגל שלה (שלדעתי רק התדרדר ב – 20 שנה האחרונות).

הנושא של העלון האחרון של PPS הוא להחזיר את המקום לרחוב נושא הקרוב תמיד לליבי. 25-30% מהשטח של ערים הוא הרחובות שלהן, וזהו גם המרחב הציבורי שבו עוברים אנשים. אם נהפוך אותם שוב למקומות אנושיים, הצורך בשטחים פתוחים עירוניים יהיה קטן יותר, וניתן יהיה לבנות בצפיפות גבוהה יותר ובבניה נמוכה יותר – ערים אנושיות יותר, מגוונות יותר מבחינה כלכלית וחברתית, ומקיימות יותר.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: