מסביב לרכבת

תכנון מוטה תחבורה ציבורית כמנוף לפיתוח בר-קיימא של הנגב והגליל

ב – 16.3 יתקיים כנס, עליו אני עובד כבר זמן רב עם פרופ' דני גת מהטכניון. דני הוא אחד הראשונים בארץ שביצע בארץ מחקר על פיתוח מוטה תחבורה ציבורית (מה שנקרא באנגליתTOD – Transit Oriented Development). עוד כשהייתי במשרד הבינוי והשיכון, לפני כ – 10 שנים העליתי את הרעיון לפתח את תכניות המתאר של שדרות, נתיבות ואופקים סביב רובעים הצמודים לתחנות הרכבת המיועדות לעיירות הללו בקו אשדוד – באר-שבע. כך יוכלו אנשים לגור בטווח הליכה מתחנת הרכבת, ולנסוע ברכבת לעבודתם או בכוון אשדוד ותל-אביב, או בכוון באר-שבע. דני פיתח את הרעיון הלאה, לשלב ברובעים כאלה גם מקומות תעסוקה ומוסדות השכלה גבוהה. הרעיון הזה מסתמך על תפיסה שונה מהמקובל לגבי המרחב הישראלי. הטענה היא שישראל היא בעצם מדינת-אזור מטרופוליני אחד שמרכזו בתל-אביב, שהוא מוקד הצמיחה והשגשוג הכלכלי. כדי להקל על התחרות במרכז הזה מצד אחד, ולמתוח את פירות הפיתוח והצמיחה לפריפריה מצד שני, יש להסתמך על תשתית מסילתית מהירה שתחבר את הפריפריה של המטרופולין למרכזו. הפרוייקטים העתידיים של הרכבת עושים זאת, והמקום הראשון שפיתוח כזה יכול להצליח הוא קדמת הנגב – בין אשקלון לבאר-שבע בקו החדש המתוכנן להיבנות (ונדחה כל הזמן על ידי האוצר).

אולם כדי להצליח לפתח רובעים אטרקטיביים אין זה מספיק לבנות תחנות רכבת ליד הערים. יש לבנות אותן מספיק קרוב למרכז הקיים של העיר, כדי שניתן יהיה לפתח את הרובע מוטה המסילה במרחק הליכה מן התחנה, אשר גם יחבר את התחנה עם המרכז הקיים. היום כל התחנות מתוכננות רחוק מדי מהמרכז, אינן קשורות לאזורי התעסוקה הקיימים, או למוסדות השכלה הקיימים כבר היום ליד חלק מהערים, והקרקע היקרה ביותר בסביבתם או שאיננה בשימוש, או שמיועדת למגרשי חניה.

בכנס, שהפרטים שלו מצורפים להלן, נציג את הרעיון, ונביא מספר היבטים של כשלון הפרדיגמה הקיימת לפיתוח הפריפריה, והיתרונות שיש לפרדיגמה החדשה שאנו מציגים. בחלק השני של הכנס יתקיים שולחן עגול עם ראשי ערים ומועצות מקומיות ואזוריות, ומקבלי החלטות ברמה האזוריות והממשלתית כדי לראות איך ניתן למנף את פיתוח התשתיות העתידי לקידום מרחב צפון הנגב כולו.

מסביב לרכבת – תכנון מוטה תחבורה ציבורית
כמנוף לפיתוח בר קיימא של הנגב והגליל

המיקום: מכללת ספיר. מועד: יום ב', 16 במרס 2009

המרחב שמעבר לגלעין – שינוי פרדיגמה?

הגלעין, רצועת החוף בין מפרץ חיפה ועד לאשדוד, הוא אזור השגשוג הכלכלי-חברתי-דמוגרפי של ישראל. שאר מרחב המדינה נשאר הרחק מאחור למרות רטוריקה רבת שנים על הצורך בפיתוח הפריפריה המלווה במענקי ענק. האם ראוי להמשיך במסלול הזה במרחב ובזמן? האם ניתן לשבור כיוון? וכיצד? מפגש המוחות המתוכנן למרס 2009 במכללת ספיר אמור להתעמת עם שאלות אלו, ולבחון פרדיגמה אחרת לפיתוח הפריפריה של – ארץ ארוכה וצרה המתפתחת כמסדרון צמיחה מוטה תחבורה ציבורית מהירה.
תכנית התחבורה היבשתית של מדינת ישראל כוללת שני מפעלים מעצבי עתיד:

(1) השלוחות החדשות של רכבת ישראל לצפון, למזרח ולדרום;

(2) הקצוות הצפוני והדרומי של כביש חוצה "מחבר" ישראל.

שאלה מרכזית שתיבחן במפגש היא: האם ובאיזה אופן ניתן לרתום שני מפעלים אלה לתפיסת פיתוח חדשה. הדיון יעסוק בשלוש שאלות מרכזיות:

  • גלעין חזק – פריפריה חלשה; איך נוצר המצב הנוכחי והאם ראוי להמשיך כך?
  • האם וכיצד ניתן לרתום את תכניות פיתוח התחבורה היבשתית ליצירת פרדיגמה ראוייה יותר לפיתוח המרחב הישראלי, ומה היא?
  • כיצד להגיע מכאן לשם? איך לעבור מהצהרות ותכניות אל תוצאות בשטח?

למפגש שני חלקים. במושבי הבוקר יתקיימו הרצאות על מצב הפריפריה מול המרכז, ועל הפרדיגמה החדשה המוצגת בכינוס. לאחר ארוחת הצהריים יתקיים שולחן עגול לדיון בפרדיגמה והשלכותיה בהשתתפות ראשי ערים ומועצות מהאזור ומקבלי החלטות מרכזיים ברמת המחוז והשלטון המרכזי.

ההשתתפות איננה כרוכה בתשלום אך יש להירשם מראש במייל: yrofe@bgu.ac.il או dangoosh@gmail.com ניתן גם להירשם בטלפון 08-6596875.

המפגש מתקיים בחסות: המכללה האקדמית ספיר; המכון השוויצרי לחקר סביבות צחיחות במכונים ע"ש י.בלאושטיין לחקר המדבר, ומרכז הנגב לפיתוח אזורי, אוניברסיטת בן גוריון; המרכז לחקר העיר והאזור, הטכניון; "מרחב" – התנועה לעירוניות מתחדשת בישראל.

תודות ל: שמואל בורמיל, אמיר חפץ ועמיר מילר על העזרה בארגון הכינוס.

סדר יום מפורט

9:00 התכנסות 9:30 מליאה א' – פרופ' דניאל גת, המרכז לחקר העיר והאזור – יו"ר

פרופ' זאב צחור, נשיא מכללת ספיר – ברכות

דניאל בן סימון, חבר כנסת (העבודה), עיתונאי, מחבר הספר "עסקה אפלה בדרום" – ישוב הארץ – החלום ושברו

ד"ר דן בן דוד, ראש מרכז טאוב לחקר מדיניות חברתית, החוג למדיניות ציבורית, אונ. ת"א – אי-שיוויון וצמיחה בישראל – היבט מרחבי

11:00 הפסקה

11:30 מליאה ב' – אדר' עירית סולסי, יו"ר "מרחב" – התנועה לעירוניות מתחדשת בישראל  – יו"ר

זוהר קאופר, ראש מנהלת פרויקטים, רכבת ישראל – ההווה והעתיד של רשת הרכבות בישראל

פרופ' דניאל גת, המרכז לחקר העיר והאזור, הטכניון – פרדיגמה חדשה לתכנון הפיזי של אזורי הפריפריה בישראל

נחמן שלף, חבר ועד מנהל, Israel Venture Network – פרדיגמה חדשה – מבט מן המגזר הפרטי

13:00 הפסקת צהריים

14:00 שולחן עגול מנחה: ד"ר יודן רופא, המכונים ע"ש י. בלאושטיין לחקר המדבר, אונ. בן גוריון; חבר הועד המנהל, מרחב

משתתפים: ראשי ערים, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות בצפון הנגב, מקבלי החלטות ברמה המחוזית והממשלתית וחברי ארגונים אזרחיים

16:30 סיום

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • טרנסנדנטלית  On 28 בפברואר 2009 at 15:52

    אין גישה נוחה באוטובוס לתחנת הרכבת.

    אין תאום זמנים

    אין די אוטובוסים
    הנוסע חייב להחליף מספר אוטובוסים בדרך.
    ולכן הצבור לא יכול להנות מן הרכבת.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: