שוב דטרויט – כנס שיקום עירוני ועסקים

ביום חמישי בערב נסענו לכנס בנושא שיקום עירוני ועסקים בדטרויט. זה היה החלק הראשון של כנס בן יומיים שאורגן על ידי סטודנטים בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה. היה יפה לראות איך הסטודנטים הצליחו לארגן מימון ממספר חברות גדולות להרמה של כנס מרשים. אבל גם מעניין לראות את הסתירות הפנימיות שעדיין קיימות בדטרויט.

התורמת הראשית לכנס היתה ג'נרל מוטורס. חזרה מפשיטת רגל לפני שנתיים, ועם שנה טובה מאוד מבחינת מכירות והכנסות. הדובר שפתח את הערב מטעמה של ג'נרל מוטורס ד"ר טרי וויצ'ובסקי, אחראי לעסקים העולמיים של ג'נרל מוטורס. וכפי שוא ציין העתיד של החברה תלוי במכירות בשווקים המתעוררים מה שקרוי כאן (BRIC) ברזיל, הודו וסין עם שיפור במצב הכלכלי, וגידול משמעותי במעמד הבינוני עם הכנסה פנויה ורצון לרכוש מכוניות. הוא דיבר על ההישגים של תעשיית המכוניות, והשיפורים שנעשו בצריכת דלק ובבטיחות (וכמובן שכח לציין שהשיפורים האלה נעשו למרות רצונם של החברות ובגלל תחרות של מכוניות אירופאיות ויפניות ותקנות מחמירות של מדינות מסוימות בארה"ב). אבל הוא שכח לציין שכל ההישגים האלה נמחקו על ידי הגידול בעצם הנסועה, כך שצריכת הדלק, ופליטות גזי חממה גדלו מאז שנות ה – 70 מעל לגידול באוכלוסיה, כלומר שבעצם כל השיפורים בטכנולוגיה נמחקו על ידי השינויים במבנה העירוני שנגרמו עקב הגידול במינוע וההתפשטות העירונית. לא צריך ללכת רחוק כדי לראות את ההשפעה השלילית של התלות במכונית הפרטית על העיר – כי היא נמצאת בכל מקום בדטרויט, אבל בג'נרל מוטורס כנראה עדיין לא מבינים  את זה, וגם לא יכולים להבין את זה מהמקום שהם נמצאים.

אחר כך היתה ארוחת ערב, מתנת ג'נרל מוטרוס ועשויה על ידי סלואוס בר בי קיו, המקום הכי פופולרי לאכול היום בדטרויט. השם אומר הרבה על הקשר של המקום לתנועת האוכל האיטי (Slow Food). אחד העקרונות של האוכל האיטי הוא שימוש במוצרים מקומיים, והרבה מאוד מהאוכל שאוכלים בסלואוס מיוצר בחוות עירוניות שצומחות ברחבי דטרויט, בשכונות שננטשו כמעט לגמרי על ידי תושביהם. זה הצד האפל של עיר המכונית. אזורים עירוניים שלמים, שנשארו בהם מעט תושבים ואין בהם חנויות אוכל, ובמיוחד לא אוכל טרי. אזורים אלה נקראים כאן "מדבריות אוכל" (food deserts). לאחר ארוחת הערב דיבר פיל קולי, בחור צעיר, דוגמן לשעבר שלמד אומנות, והחליט לבוא לדטרויט, משום שכאן ניתן להתחיל דברים חדשים כמעט מכלום. השכירות על מקומות כל כך זולה, שאם אתה מוכן לעבוד לשפץ בעצמך, אתה יכול לעשות כמעט כל דבר. על הדברים האלה כותבת רוברטה גרץ כאן, ולאחר שנסענו לראות את המקום אני כתבתי על זה קצת בביטול כאן. הבחור באמת מתוק, ולמרות שכתבו עליו כבר פעמיים בניו יורק טיימס הוא עדיין צנוע ועם חיוך ביישני. העתיד שהוא מדבר עליו הוא עתיד לחלוטין שונה, של עיר ירוקה, צפופה יותר ואורבנית – עיר שמצליחה להחיות את עצמה מבלי לדחוק החוצה את התושבים הקיימים.

היה בהחלט ערב נחמד שהתקיים כולו במרכז טאובמן ללימודי עיצוב כן זה אותו טאובמן שנתן את הכסף לקולג' לאמנות ואדרכילות שבו אני מתארח השנה. זהו מבנה תעשייתי ישן ששופץ כדי לשמש כמרכז לימודים, מגורים וכנסים של בית הספר לעיצוב במרכז דטרויט.

אבל, כמו שכותב ג'ף קנוורת'י כאן, יש צורך במסגרת הגיונית לניצול האנרגיות המקומיות הללו. מסגרת שתשנה את האוריינטציה למכוניות ותיצור עיר מסוג אחר מזו הקיימת: עיר להולכי רגל בקנה מידה אנושי; עם תחבורה ציבורית מסילתית (ואני חושב שאפשר להסתפק באוטובוס מהיר) על צירים ראשיים; הפיכת חלק מהאוטוסטרדות המיותרות לצירים ירוקים שיחברו שכונות במקום לנתק אותן זו מזו; עיצוב אורבני של המרחב הציבורי כמקום לבני אדם – כפי שאכן נעשה בשיקום של קמפוס מרציוס; חקלאות עירונית באזורים שבין צירי התחבורה הציבורית – כדי להתבסס על חקלאות מקומית ולאפשר מקומות עבודה חדשים לתושבים מקומיים; שיקום בניינים ושדרוגם מבחינה אנרגטית ומבחינת טביעת הרגל האקולוגית שלהם; השלמת מערכת התחבורה בריבוי אמצעים – כדי להוביל את העולם בתחבורה בת קיימא, ולנצל את הנראות והידע ההנדסי המצוי באזור דטרויט.

חזון רחוק, אם רואים על מה מתבססים עדיין בג'נרל מוטורס.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דן מרגוע  On 24 בינואר 2011 at 16:09

    געגועי לאן ארבור ואפילו לדטרויט. עיר מרתקת, דטרויט.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: