הרצאה בשדרות "לו הייתי" רוטשילד ונייר עמדה של מרחב בנושא מחאת הדיור

אתמול הרציתי במאהל שדרות "לו הייתי" רוטשילד על פערי נגישות במטרופולין תל-אביב והקשר בינם ובין משבר הדיור. כיון שלא ניתן היה להקרין את המפות אני מצרף אותן כאן. המפות לקוחות ממחקר שביצעתי יחד עם פרופ' יצחק בננסון מאוניברסיטת תל-אביב וד"ר קרל מרטנס מאוניברסיטת ניימחן מהולנד.

מספר מקומות העבודה שניתן להגיע אליהם בשעה באוטובוס

ניתן לראות את היתרון הברור של המרכז מבחינת הנגישות בתחבורה ציבורית למקומות עבודה, ואת השלוחות של המרכז לאורך צירי התחבורה הראשיים של האוטובוסים.

הנגישות באוטובוס בנסיעה ללא החלפות

הנגישות מחושבת כזמן הנסיעה באוטובוס חלקי זמן הנסיעה במכונית מכל אזור תנועה לכל מקומות העבודה במטרופולין. ניתן לראות שבאמצעות נסיעה אחת ללא החלפת רמת הנגישות במטרופולין נמוכה מאוד.

הנגישות למקומות עבודה במטרופולין בנסיעה באוטובוס עם החלפה אחת

עם החלפה אחת בנסיעה, הנגישות משתפרת באופן משמעותי. זו החשיבות של מערכת אוטובוסים שניתן לעשות בה החלפות בקלות וללא תוספת עלות. המפות מבוססות על מערכת האוטובוסים שלפני הרפורמה. עדיין אנחנו צריכים לבדוק את המצב אחרי הרפורמה. עדיין אפשר לראות את היתרון הברור של המרכז, אבל חשוב לציין שגם במקומות הנגישים ביותר מבחינה תחבורתית הנגישות בתחבורה ציבורית היא פחות מ – 50% מזו שברכב.

ניתן לקרוא את המאמר המלא שהתפרסם בתנועה ותחבורה TnuaVeTachbura2010.

ההשפעה של הפערים בנגישות שהיא תוצאה של ההזנחה של מערכת התחבורה הציבורית של המטרופולין, אשר לא הדביקה את הגידול שלו, היא אחד הגורמים לכך שהביקושים במרכז גבוהים כל כך, ובמיוחד לצעירים אשר זקוקים ומעוניינים להיות בנגישות טובה למקומות עבודה מגוונים, למוסדות השכלה גבוהה, ולמרכזי בילוי. במיוחד חזקה הפגיעה בנשים, אשר צריכות לתמרן בין משפחה ועבודה ולמשפחות חד-הוריות.

כאן ניתן לקרוא ניר עמדה של מרחב בנושא משבר הדיור והקשר שלו לכשלים במערכת התכנון.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • החלפות  On 10 בספטמבר 2011 at 20:34

    זווית מעניינת, מחקר מצוין!
    עוד בעניין הנגישות, אין טעם לדבר על תחבורה ציבורית נוחה עד שלא תהיה תחבורה ציבורית בשבת!!

  • גיא  On 7 באוגוסט 2011 at 17:11

    מעניין וחשוב. מתי להערכתם יהיו נתונים דומים שמשקללים את הרפורמה?

    אגב, ראיתי שסרקת את הכתבה מ"תנועה ותחבורה". זה עיתון טוב ומעניין, אבל מוזר שאין להם מהדורה דיגיטלית. ניסיתי להסביר להם שכל מה שצריך זה לבקש מהדפוס את הגיליון בקובץ pdf ולהעלות לאתר.. אולי לך יש השפעה שם?

    • yodanr  On 10 באוגוסט 2011 at 12:03

      גיא,
      אולי יש לי קצת השפעה – אנסה לברר עם דינה רשף ובני פרישר ששניהם היו (ואולי עדיין) העורכים של כתב העת.

      • גיא  On 11 באוגוסט 2011 at 7:35

        תודה רבה. זה חשוב.. היום הגיע עוד גיליון וכבר קשה לי עם כמות הנייר המצטברת (חשוב לי לשמור את העיתון הזה), מה גם שאין לי אפשרות להפיץ ולחלוק אותו כשהוא מודפס.

  • האזרח דרור  On 1 באוגוסט 2011 at 11:44

    נושא חשוב מאד, שלא מקבל למרבה הצער משקל מספק – לא בדרישות המפגינים ובשיח שלהם ובטח לא מצד הממשלה. יש צורך בשיתופי פעולה בין מרחב לבין תנועות במחאה כמו "דרור ישראל" ושות'.

    • yodanr  On 10 באוגוסט 2011 at 12:05

      תודה דרור, דווקא הנוכחים בהרצאה הבינו את העניין היטב. מרחב משתפת פעולה עם המחאה הן מאחורי הקלעים בכתיבת ניירות עמדה ומתן תשומות למסמכי הדרישות, והן דרך הפעילות שלה ברשת, בעיקר הפעילות של יואב לרמן.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: