השדרה הראשית של מטרופולין גוש דן

ניצן הורביץ כותב אתמול בהארץ על שקיפותם של הולכי הרגל בדרך שבין מרכז עזריאלי בתל אביב לבין הבורסה ברמת גן. אבל הפספוס גדול הרבה יותר. דרך פתח תקווה הותיקה המחברת בין יפו לבין פתח תקווה היא בעצם הציר שסביבו התפתח המטרופולין שהוא לבה של מדינת ישראל. היום הציר הזה מחבר את המע"ר המטרופוליני של תל-אביב, עם הבורסה ברמת גן, מרכז העסקים הראשי המתפתח סביב שד' בן-גוריון בבני-ברק, בית חולים בילינסון וקריית אריה בפתח תקווה. לאורכו של ציר זה ינוע בעוד שנים מעטות הקו האדום של הרכבת הקלה, שתהיה הסנונית הראשונה של מערכת התחבורה הציבורית המטרופולינית.

הציר הזה הוא הזדמנות לחרוג מעבר למדיניות התכנון העירונית, ואפילו המחוזית כי הציר הזה מחבר את מחוזות תל-אביב והמרכז וליצור שדרה מטרופולינית שאורכה 10 ק"מ וחצי (לשם השוואה אורכו של הדיאגונל בברצלונה הוא 10 ק"מ). השדרה תעשה שני דברים. האחד, תחבר את הדרך הראשית הזו, עם כל הפעילות שלאורכה אל השכונות המקיפות אותה, ותאפשר גם הליכה ברגל ונסיעה באופניים נעימות לאורכה, בצל העצים תתאפשר גם פעילות מקומית של בילוי זמן ושהייה. מצד שני, תכנון אחיד של המרחב הציבורי ייצור רחוב איקוני שייתן לראשונה זהות למרחב המטרופוליני. השדרה נותנת מצד אחד מקום אנושי ומקומי, ומצד שני קשר מטרופוליני היא מחזקת את האופן שבו אנשים באמת חיים בעיר המודרנית. עובדים, לומדים ומבלים במטרופולין מצד אחד ומצד שני קשורים לשכונתם, שירותיה וזהותה.

אבל כדי לפתח ציר כזה צריך חזון של ראש עיר שרואה את עצמו גם כראש מטרופולין – לרון חולדאי לקח זמן להתחיל להבין שזה אולי תפקידו. האם הוא מסוגל ליזום ולהוביל מהלך כזה, או לפחות להתחיל אותו בקטע הראשון שלו שנמצא בעירו? גם שדרות רוטשילד לא נבנו בבת אחת אלא באופן הדרגתי בעקבות התפתחות השכונות של תל-אביב, אבל משום שהתבנית של השדרה כבר הייתה קיימת, ונתנה זהות ומקום לתושבים היא שוכפלה שוב ושוב עד שקיבלנו את השדרה האיקונית של מרכז תל אביב.

עוד פרטים על דרכים ראשיות במטרופולין וחשיבותן האזורית בפוסט שכתבתי לפני שנים כאן.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • שלמה  ביום 30 באוקטובר 2019 בשעה 17:47

    שלום. היום גיליתי את הבלוג הזה, וכמובן שאני התחלתי לקראו בצמא את כל הפוסטים.

    ביתיחסות לפוסט הספציפי הזה. הסנתי שמדברים על ציר ז׳בוטינסקי ובהמשך שלו למנחם בגין בתל אביב, אבל משם ליפו אני פחות מכיר. מאיזה רחובות מורכב הציר? מפתח תקווה עד יפו?
    תודה רבה

  • danezeq  ביום 8 באפריל 2017 בשעה 15:01

    תל אביב היא מטרופולין, אך אין לכך עדיין משמעות סטטורית. הגיע הזמן לעשות מהלך שיאחד את הערים של תל אביב רבתי.
    את התנועה לאיחוד המטרופולין אתה מכיר?
    http://telavivinf.com/blog/%d7%90%d7%99%d7%97%d7%95%d7%93-%d7%aa%d7%9c-%d7%90%d7%91%d7%99%d7%91-%d7%99%d7%a4%d7%95-%d7%95%d7%91%d7%aa-%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%96%d7%93%d7%9e%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%92%d7%93%d7%95%d7%9c%d7%94/

    • yodanr  ביום 19 בספטמבר 2017 בשעה 23:18

      כן. למרות שלא חייבים ללכת דווקא בדרך של איחוד. אפשר ליצור מנגנונים אחרים של שיתוף פעולה

  • yuvallasman  ביום 5 באפריל 2017 בשעה 13:40

    היי תודה על השיתוף . כתושב מעונה של מטרופולין חיפה אבקש להפסיק הקשקשת בנושא המרכז  השבע והמדושן ולהתחיל לעורר את ההתיחסות לרעה החולה הרקובה והמתנוולת של חיפה . לא רוצה מטרופולין , רוצה להחזיר עטרה וזיווה לחיפה היפה בערי ישראל השוקעת אל תהום הנשייה.

    נשלח מהטלפון הנייד של Samsung

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: